TuomasKoskiniemi maalaisjärki kunniaan

Kela taksi eriarvoistettiin. Hyvä Berner.

  • Kela
    Kela
  • Kelataksi
    Kelataksi
  • Kela taksi eriarvoistettiin. Hyvä Berner.

Taksi laki muuttui ja niin muuttui kela taksitkin. Kela kilpailutti alueittain välitysyhtiöt ja voittavat yhtiöt sääntelivät omat proviisiot ja laite ehdot. Näennäisesti ei silleen kuulosta pahalta, mitä nyt autoilijoiden viivan alle jää nyt hitusen vähemmän kyytiä kohden ja kuluja tuli osalle melkoinen määrä laitevuokrien tähden.

Bernerin Annehan oli sitä mieltä, että vapautus avaa rajapintoja. Pro-keskus esimerkiksi vaatii autoilijoilta semelin laitteiston. Muut ei käy sitte millään, että se niistä rajapinnoista. Käsittääkseni ennen mitax semel combo toimi vallan mainioisti. Toisin sanoen semel joka omistaa pro-keskuksesta osan löi rajapinnat kiinni. Suora lainaus pro-keskuksen sivuilta kysymys vastaus osiosta.

"Minkä takia Mitax 300 + Verifone maksupääte yhdistelmä ei käy kyytien ajamiseen, vaikka se on toiminut hyvin tähänkin asti?

Vastaus: Muiden järjestelmien rajapinnat poistuvat käytettävästä järjestelmästä 1.7.2018."

 

Nyky yhteiskunnassa puhutaan eriarvoistamisesta aina kriittiseen sävyyn. Oletetaan, että taksari Paavo takasurkeesta katsoo että "ei oo kela ajot häntä varten koska koko taksin laitteisto pitää pistää uusiksi, laite vuokratkin maksaa useita satoja kuukaudessa. Paavo lopettaa kela ajot. 150km päässä etusurkeen kylässä on taksari Erja joka vastaavasti pitkin hampain on kela ajot ottanut hoitaakseen, nyt myös hoitas takasurkeen ajot, koska siellä ei kela autoa enää ole. Erja joutuu ajamaan takasurkeeseen omilla kustannuksilla ja saa siitä hammaslääkärin ja asiakkaan kodin väliltä 11,20€ miinus proviisiot. Mitäpä luulette lähteekö erja tälle keikalle?

 

1.7 alkaen kela ei enää maksa luokse ajosta, joka on tarkoitettu juuri tälläisia tapauksia varten. Suomessa ennen 1.7.2018: Jos olit oikeutettu kelakyytiin, niin auto tuli vaikka hevonkuusesta hakemaan asiakkaan, koska sai hinnan myös tuolta 150km.

Kun jokaisessa kunnassa on nyt eriarvoiset kela kuljetukset tulee se myös vaikuttamaan eriarvoisesti kelakyytien saatavuuteen. 

 

Mietitäänpä sitten kuka näitä kyytejä tarvitsee.

-Sädehoitopotilaat

-Dialyysipotilaat

-synnyttäjät

-vanhukset

Tämä lista on loputon, mutta mitä jos yksikin edellämainituista joutuu jättämään lääkäri/hoito käyntinsä väliin sen vuoksi että kyytiä ei koskaan tullut. Uutisointia kun on nyt seurannut näin on myös käynyt.

 

Tämä kelan kilpailutus vaikuttaa suoraan myös kuljettajien palkkaan.  Lähes kaikki rengit edelleenkin ovat suomessa proviisio palkattuja. Kysytäänpä asiaa näin, olisitko valmis alentamaan jopa yli 10% omaa palkkaasi. 

 

Pitäisikin puolen vuoden päästä tehdä joku tilastointi missä näkyisi missä kunnissa kela ajot kannattaa. Näinkö sitä eriarvoisuutta vähennetään. 

KELATKAA SITÄ

Tässä pari linkkiä vaikutuksista:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201807022201049846_u0.shtml

 

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201807022201049189_u0.shtml

 

Lähde: https://prokeskus.fi

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005742905.html

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

10Suosittele

10 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (36 kommenttia)

Käyttäjän jariekilpinen kuva
Jari Kilpinen

Berner ja Sipilä tuhosivat Suomen turvallisen ja luotettavan taksiliikenteen.
Kela-kyydeissä jo ensimmäiset ongelmat nähtävissä.

Käyttäjän TuomasKoskiniemi kuva
Tuomas Koskiniemi

Pahin on todellakin viellä edessä

Käyttäjän JussiNummelin kuva
Jussi Nummelin

Ihan yhtälailla persut olivat hallituksessa lain kannalla.

Käyttäjän TuomasKoskiniemi kuva
Tuomas Koskiniemi

oli veikkoset. oliko nyky kokoonpanolla? tiedä häntä.

Mikä ihme siinä on et romutetaan juuri ne toimivat asiat joista suomi on kuuluisa.
esim:

-koulutus
-terveydenhuolto
-taksi

yhteiskunta vastuu uupuu korvienvälistä.

Käyttäjän JussiNummelin kuva
Jussi Nummelin Vastaus kommenttiin #4

Sen aikaisella kokoonpanolla, Perussuomalaiset puolueena. Ei sitä muuksi voi vääntää.

Taksilaki alkoi olla vanhentunut joka tapauksessa, tunkkainen lupakäytäntö ei ollut tältä vuosituhannelta. Mutta ei tämä uudistus kaikilta osin mennyt oikein eikä oikeaan suuntaan. Ihan tyypillisesti tämän hallituksen tapaan tehtiin lainmuutos ja katotaan miten käy, ilman sen kummempia arviointeja vaikutuksista.

Käyttäjän TuomasKoskiniemi kuva
Tuomas Koskiniemi Vastaus kommenttiin #7

pikemminkin alkoi olla toimiva. vai oliko moista kaaosta suomessa ennen 1.7.2018.
kun katsoo ruotsiin jossa moinen härdelli on ollut jo tovin käytössä ei paljon naurata.
Ruotsi taas pyrkii sääntelyyn uudestaan.
Tottahan se on että pieniä viilauksia tuo toimiva vanha laki olisi voinut kaivata, mutta tarvikos se todella täys romutusta.

Käyttäjän JaniTuononen kuva
Jani Tuononen Vastaus kommenttiin #7

Kokoomus, keskusta ja siniset ovat hallitusvastuussa. Ei sitä muuksi voi vääntää.

Käyttäjän JussiNummelin kuva
Jussi Nummelin Vastaus kommenttiin #12

Paitsi oli persut silloin kun tämä laki nuijittiin.

Käyttäjän JaniTuononen kuva
Jani Tuononen Vastaus kommenttiin #18

Aina sama virsi.

Perussuomalaiset eivät alunperin halunneet "liikennekaari"-uudistuksen edes koskevan takseja. Tämä on kirjoitettu uutisissakin.

Soini ja siniset ovat halunneet olla pakolla hallituksessa, minkä takia ovat asiassa taipuneet ja nytkin hallitusta peesaamassa.

Käyttäjän JussiNummelin kuva
Jussi Nummelin Vastaus kommenttiin #22

Sori siitä sanoi yks Stubb joskus. Tosiasia on että nykyisetkin persut äänesti asian puolesta.

Sori siitä, toisenkin kerran.

Olis ollu aikoinas suoraselkäisiä, mutta ei. Hallituskiima oli persuilla.... turha selittää asiaa toiseks, persut kannatti yhtenäisenä taksilain uudistusta.

Käyttäjän JaniTuononen kuva
Jani Tuononen Vastaus kommenttiin #24

Hallituskiimassa Soinin johtamana, kuten hallituskiimaiset siniset ovat hallituksessa.

"liikennekaaren linjauksista väännettiin hallituksen johtotrion, eli pääministeri Juha Sipilän (kesk), ulkoministeri Timo Soinin (ps) ja valtiovarainministeri Petteri Orpon (kok) voimin."

Perussuomalaisten Soinin tietää olleen puoluejohtajana diktaattori.

Iltalehti: Näkökulma: Meinasiko Soini lentää liikennekaaressa hallituksesta ulos?
https://www.iltalehti.fi/uutiset/2016092822382887_...

Käyttäjän JussiNummelin kuva
Jussi Nummelin Vastaus kommenttiin #28
Käyttäjän TuomasKoskiniemi kuva
Tuomas Koskiniemi Vastaus kommenttiin #18
Käyttäjän TuomasKoskiniemi kuva
Tuomas Koskiniemi Vastaus kommenttiin #12
Käyttäjän TuomasKoskiniemi kuva
Tuomas Koskiniemi

kukahan ottaa vastuun jos jotain sattuu. tuskin sipilä tai berner

Käyttäjän JaniTuononen kuva
Jani Tuononen

Pitäisi olla Berner, kun Bernerin esityksestä kaikki on lähtenyt.

Aijai, mitähän VR:n yhtiöittämisestä tulee...

Käyttäjän TuomasKoskiniemi kuva
Tuomas Koskiniemi Vastaus kommenttiin #23
Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Tämä hallitus osaa tehdä kaaokseen johtavia päätöksiä. Jos sote-lait menevät sellaisenaan läpi eikä seuraava hallitus korjaa niitä, saa se todellisen ampiaispesän hoidettavakseen. Taksikyytien sekasorto on mitä ilmeisimmin vasta alkusoittoa sosiaali- ja terveyspalveluiden pilaamiselle.

Taksilakia perusteltiin kartellien purkamisella, nyt onnistuttiin rakentamaan toisenlaiset sopimuskartellit joiden seurauksena kaikki on sekaisin.

Käyttäjän JussiNummelin kuva
Jussi Nummelin

Tällä lailla nimenomaan varmistettiin muutaman firman taksikartelli.

Käyttäjän TuomasKoskiniemi kuva
Tuomas Koskiniemi

ja sote itsessään tulee lisäämään näitä kartelleja.
Jännää todellakin että rajapintoja alettiin sulkea jolloin vain tietyt laitteet käy. laitteistoista tuli sitten leasing vehkeitä joilla tulot ohjataan hmmm välitysyhtiöihin.

Yllätyitkö minä en. :)

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Näyttää siltä, että koulukyyditkin sovitaan kavereiden kesken tehtävillä tarjouksilla. Luvattua kilpailua ei tule, koska ulkopuolelle jää niin vähän autoja etteivät ne pysty tekemään kokonaisvaltaista tarjousta jota nyt vaaditaan.

Aikaisemmin autot kilpailivat reiteittäin, tosin kuntakohtaisesti on voitu toimia toisinkin.

Käyttäjän TuomasKoskiniemi kuva
Tuomas Koskiniemi Vastaus kommenttiin #13

Todellakin. Hyvä myös muistaa ettei kela suinkaan ole ainoa taksin asiakas. Meidän perällä kela-ajot näyttelee hyvin pientä osaa kaikista ajoista. Koulukyydit on menny minne lie. Mutta pienissä ja keskisuurissa kylissä kela ja koululais ajot ovat elin ehto ja voi olla että nämä 2 asiakaskuntaa kattaa läjes 80% kaikista ajoista.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen Vastaus kommenttiin #15

Lisäksi tulevat vielä kunnan tarjoaman taksikortin asiakkaat, ensisijaisesti vammaiset. Luulen että maaseudulla joillakin autoilla tuloista liki sata prosenttia tulee yhteiskunnalta.

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen

Aivan käsittämätöntä toimintaa tuhota kaikki mahdolliset hyvin toimivat järjestelmät, ajaa pienet toimijat pois alalta ja antaa muutamalle isolle toimijalle monopoliasema. Vieläpä yrityksille, jotka takuuvarmasti vievät tuloksensa johonkin ulkomaiseen veroparatiisiin.

Eikös soteakin ole valmisteltu jo jotain 12-vuotta, siis maailman paras ja kustannustehokkain järjestelmä halutaan romuttaa. Eihän tämä nyt kansalaisten etu ole, vaan yksityisten yritysten, jotka tulevat saamaan miljardipotin julkisista rahoista.

Itse olen sitä mieltä, että koko eduskunta ja hallitus, eivät tee oikeata työtä. Vaan ovat pikemminkin tuhoamassa lähes kaiken. Jos taksialan muutokseen ja soteen käytetyt työtunnit olisi käytetty johonkin järkevään toimintaan, kuten valtion tulojen lisäämiseen, maamme velkaantuminen olisi varmasti jo pysähtynyt aikaa sitten.

Nykyisellä eduskunnalla ja hallituksella ei ole tarkoituskaan toimia kansalaisten ja valtion etujen mukaisesti, vaan heitä johdetaan jostain maamme rajojen ulkopuolelta ja heille on annettu käskyt yksityistää kaikki mahdollinen, kansalaisista ja kustannuksista välittämättä.

Käyttäjän TuomasKoskiniemi kuva
Tuomas Koskiniemi

olis kyllä jännä kuulla näiden päättäjien puolustuspuhe.

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen

Ei päättäjien tarvitse puolustautua, eivät he alistu kansalaiskeskustelulle, vaan tekevät päätöksensä kabineteissaan ja ajavat ne läpi. Siksi demokratiaa tulisikin vahvistaa asioiden avoimella kansalaiskeskustelulla, tälle tulisi avata oikein virallinen palsta. Jossa kaikista valtion asioista järjestettäisiin avoin keskustelu ja johon jokainen voisi osallistua, ennen päätöksien tekoa.

Myös suora demokratia tulisi ottaa välittömästi käyttöön, valtiota ja kansalaisia koskevista asioista tulisi järjestää suorat kansanäänestykset ja poliitikkojen tehtävä olisi vain toteuttaa kansalaisten kansanäänestyksellä päättämät asiat. Poliitikkojen ei siis tulisi voida ajaa omia agendojaan, vaan toimia kansalaisten tahdon mukaan.

Ihmiset ovat hulluja, kun yhdet johtajat pettävät ja toimivat heidän etujensa vastaisesti, he valitsevat toiset johtajat, jotka kohta taas pettävät heidät. Jos noita kansojen johtajia nyt katsotaan historian valossa, niin toinen toistaan hullumpia näyttäisivät olleen ja olevan edelleenkin. Eivät he kansalaisia kuuntele, eivät ole koskaan kuunnelleetkaan, vaan olleet aina ajamassa omia utopioitaan kansalaisten kustannuksella.

Ei maailma johtajia vaihtamalla parane, vaan demokratialla, oikealla demokratialla, ei nykyisellä näennäisdemokratialla, joka on lähinnä demokratian irvikuva. Siksi kansalaisten tulisi alkaa johtamaan itseään, suoran demokratian turvin ja vaatimalla se välittömästi käyttöön.

Käyttäjän TuomasKoskiniemi kuva
Tuomas Koskiniemi Vastaus kommenttiin #16

Kalliiksi tulee nämä nyky päätökset. Paljon on myös omien etujen ajajia. :(

Käyttäjän PekkaMansala kuva
Pekka Mansala Vastaus kommenttiin #16

Miksi meillä on nyt EU:n aikana 200 ns. kansanedustajaa ?
Olkoon edustajien maksimimäärä edelleen tuo 200, mutta paikat täytetään vain äänestysprosentin suhteessa. Jos siis vain puolet äänioikeutetuista käy äänestämässä, valitaan eduskuntaan vain 100 pyrkijää.
Säästöjen lisäksi 100 edustajan seuraaminen olisi paljon helpompaa kuin 200. Puolueiden ryhmäkuri ja kellokkaathan kuitenkin määräävät mitä kukin sanoo ja tekee.

Edustajien moraalikin saattaisi parantua väen vähetessä ja putoamisvaaran kasvaessa.

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen Vastaus kommenttiin #32

Jos suorat sitovat kansanäänestykset tulisivat voimaan, emme tarvitsisi poliitikkoja lainkaan. Virkavastuulla olevat virkamiehet voisivat toteuttaa kansanäänestysten tulokset. Säästäisimme valtavia summia vuodessa ja pääsisimme puolueista ja poliitikoista eroon kokonaan.

Aki Oksala

"Palvelu johon soitit, on tilapäisesti poissa käytöstä, yritä myöhemmin uudelleen. Tuut, tuut, tuut." Tämän vastauksen saa maanantaina 2. heinäkuuta, kun soittaa Pro-Keskus Oy:n tilauspalveluun yrityksenä varata Kela-kyyti.
https://www.jamsanseutu.fi/uutiset/kela-kyyteja-va...

Käyttäjän TuomasKoskiniemi kuva
Tuomas Koskiniemi

Tulee kalliix jos ne sanktiot pitää paikkansa

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo

Silti tulee vielä kalliimmaksi sotkea kuljetusta tarvitsevien ihmisten elämä. On se aika karua, että sairaat ja vammaiset myydään tunareiden kuskattaviksi eikä hommaa saada edes hoidettua. Ei taida poliitikoilla olla juuri selkärankaa. Serkkujen ja kavereiden bisneksen tukeminen on tärkeämpää kuin kansan hyvinvointi.

Käyttäjän TuomasKoskiniemi kuva
Tuomas Koskiniemi Vastaus kommenttiin #26

Todella vaarallinen tilanne jos näitä kyytejä ei pian saada pelaamaan. Lopputulos on että tulee vahinkoja joita kukaan ei pysty korjaamaan.

Käyttäjän TuomasKoskiniemi kuva
Tuomas Koskiniemi

Kun uutisia nyt lukee näyttää siltä että liikennekaaren ensimäinen uhri on todella lähellä.

Käyttäjän JussiNummelin kuva
Jussi Nummelin

Ans kattoo miten käy eduskunnan taksilaskujen, nouseeko vai laskeeko.

Ehkä Hakkarainen saa tehtyä ”diilin” Viitasaaren Überin kanssa?

Käyttäjän TuomasKoskiniemi kuva
Tuomas Koskiniemi

Nousee, mut veroeurot niistä valuu viroon etc....

Toimituksen poiminnat